تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - تاخیر پروژه ها و بر باد رفتن سرمایه های ملی در استان؛ پروژه ۱۳ ساله محور قزوین-الموت-آبیک
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تاخیر پروژه ها و بر باد رفتن سرمایه های ملی در استان؛ پروژه ۱۳ ساله محور قزوین-الموت-آبیک

حسین آذربایجانی

هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی، در حاشیه بازدید از محور آوج - رزن با اشاره به اهمیت پروژه ملی در دست احداث قزوین-الموت- تنکابن گفت: محور قزوین-الموت-تنکابن به عنوان چهارمین محور اتصال به شمال کشور در نظر گرفته شده که در سه محور در حال انجام است. این پروژه جزو مصوبات قانونی دولت بوده و به طور جدی در دستور کار قرار دارد و وزیر راه و شهرسازی در جلسه پیش از سفر رییس جمهور به قزوین که جهت بررسی موارد و نیازهای اساسی استان برگزار شد، محور قزوین-الموت-تنکابن را بسیار مهم دانسته و به عنوان چهارمین محور اتصال به شمال کشور از آن یاد کرده است.

** ضرورت اجرای پروژه
به گفته کارشناسان و متخصصان، از آنجا که محورهای اصلی چهارگانه اتصال تهران به استانهای شمالی کشور در سالهای اخیر شاهد رشد روز افزون ترافیک عبوری بوده در این مقطع زمانی احداث سایر کریدورهای اتصالی موازی  در محورهای چهارگانه بشدت احساس می شد. بر همین اساس احداث مسیر قزوین، الموت به تنکابن به طول 148 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت تا پس از تکمیل موجب اتصال ایمن استانهای تهران، قزوین و مرکز ایران با سایر استانها و بنادر شمالی شود.
جاده های هراز ، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران است که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
یکی از پروژه هایی که در این زمینه می تواند گره گشا باشد، جاده قزوین- الموت – تنکابن بوده که به عنوان تنها راه دسترسی جدید از شمال به جنوب رشته کوه البرز طی نیم قرن اخیر بوده و به عنوان چهارمین راه ارتباطی به مازندران و بویژه غرب استان است و با احداث آن مسافت کنونی قزوین تا تنکابن در غرب مازندران که حدود 330 کیلومتر است ، به حدود 182 کیلومتر کاهش می یابد.

** پروژه ای ۱۳ ساله!
پیشینه این طرح به حدود ۱۳ سال پیش برمی گردد؛ وقتی با سفر مقام معظم رهبری به قزوین در آذر ماه سال 82 طرحی به تصویب رسید که با اجرای آن جاده قزوین- الموت- تنکابن به واسطه تحت پوشش قراردادن و اتصال چند استان کشور مورد توجه قرار گرفت. این پروژه سال ۸۲ تصویب شد، اما چهار سال طول کشید تا آغاز شود.
به گفته نادر محمدزاده، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان، عملیات اولیه اجرای طرح احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن از سال 86 آغاز شد و از سال 88 شکل جدی‌تر به خود گرفت. قرار بود طرح در سه مرحله اجرا شود؛ طول مسیر 148 کیلومتری بین ابتدا و انتهای این جاده به سه قسمت 62، 52 و 34 کیلومتری تقسیم شده بود.

** آغاز اجرا؛ ۹ سال بعد از تصویب
با این حال عملیات اجرایی طرح همچنان کش داده شد تا خردادماه ۹۱ که مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان قزوین بالاخره خبر خوش را داد و گفت: عملیات اجرایی ساخت جاده قزوین، الموت به کلاچای امسال آغاز می شود. استاندار وقت قزوین، احمد عجم، نیز که همراه مدیرکل به منظور بازدید از پروژه جاده قزوین، الموت به تنکابن به منطقه الموت سفر کرده بود در جمع مردم روستای گازرخان گفت: هم اکنون در منطقه الموت غربی و شرقی بیش از500 میلیارد تومان پروژه در دست اجراست که جاده قزوین، الموت، تنکابن از مهم ترین این طرح ها محسوب می شود.
عجم تسریع در ساخت جاده قزوین، الموت، تنکابن را از اولویت برنامه های استان ذکر کرد و گفت: با تامین بخش یاز منابع از محل فروش سهام امیدواریم اجرای طرح تسریع شود.
به گفته عجم فاز دوم این پروژه به طول 52 کیلومتر است که 21 کیلومتر آن در استان مازندران و 31 کیلومتر آن در استان قزوین بوده و 411 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و مقرر شده که در زمان سه سال توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شود و وزارت راه و شهرسازی هزینه اجرای پروژه را از محل فروش سهام شرکت های دولتی قابل واگذاری ، تامین نماید.

** تزریق بودجه برای تسریع پروژه
سال ۹۲ مردم به تغییر و تدبیر و امید رای دادند و دولت حسن روحانی اهتمام به تکمیل پروژه های نیمه تمام را یکی از برنامه های خود اعلام کرده بود. در همین راستا تیرماه ۱۳۹۳ یعنی یک سال پس از استقرار این دولت، فرماندار تنکابن از اختصاص 200 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه اجرای طرح ملی جاده قزوین - الموت - تنکابن خبر داد و گفت: مرحله دوم اجرای این طرح که از الموت تا تنکابن را شامل می شود، ماه فروردین سال ۹۲ آغاز و مقرر شد وزارت راه و شهرسازی هزینه اجرای آن را از محل فروش سهام شرکت های دولتی قابل واگذاری تامین و به مدت سه سال این طرح را به بهره برداری برساند.
با اینکه پروژه قبل از این تاخیری ۹ ساله را در دولت سابق به خود دیده بود؛ مردم انتظار داشتند در دولت جدید، تغییری در رویه های پیشین ببینند و به همین دلیل بود که این سه سال تاخیر برای مردم، زیادی به طول انجامید تا امسال که آن وعده به پایان می رسد همچنان محور الموت به تنکابن سرخط خبرها باشد.

** آمارهای جدید از پروژه
اردیبهشت سال ۹۴ بود که منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: اولویت اول استان افتتاح 62 کیلومتر ابتدایی محور قزوین الموت تنکابن است.
معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه در اجرای تونل در فاز اول اختلاف نظر بین راه و شهرسازی و محیط زیست وجود داشت تصریح کرد: با جلسات کارشناسی که برگزار شد توافق لازم صورت گرفته و با برگزاری مناقصه بزودی عملیات اجرایی نیز در شیرکوه انجام خواهد شد.
حبیبی در خصوص اجرای پروژه از الموت تا تنکابن گفت: درخصوص فاز دوم که 53 کیلومتر بوده، حدود 12 درصد پیشرفت فیزیکی وجود و بیشتر فعالیت در استان قزوین صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این پروژه در صورت بهره برداری 40 درصد از ترافیک چاده چالوس و 10 درصد از ترافیک جاده قزوین به رشت را کاهش خواهد داد.
معاون  عمرانی استاندار اظهار داشت: درخصوص کنترل و صرفه جویی در مصرف سوخت نیز با راه ندازی پروژه صد میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های مهم این پروژه کوتاه شدن طول مسیر قزوین – مازندران به میزان 180 کیلومتر است گفت: این پروژه کارکرد ملی خواهد داشت و منطقه الموت را از بن بست خارج خواهد کرد و موجب رونق گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
حبیی در خصوص ویژگی های فاز دوم این پروژه گفت:در فاز دوم وجود 22 تونل با 11 کیلومتر طول آن را به یکی از پروژه های خاص در کشور  به لحاظ تعدد و طول تونل تبدیل کرده است و بزرگترین تونل کشور به طول 4 و نیم کیلومتر در این مسیر ساخته خواهد شد.

** تاکید نوبخت بر ضرورت تکمیل پروژه
محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۱۹ شهریور ۹۴ به همراه محفوظی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی، مرتضی روزبه استاندار سابق، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استانداری و مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی و سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان به منظور بررسی پروژه در دست ساخت قزوین، الموت به تنکابن و رحیم آباد به کلاچای و قزوین سفر کرد و پس از این بازدید گفت: دو پروژه مهمی که در استان قزوین در دست اجراست از پروژه های ملی است که می تواند به روان سازی سفرهای هموطنان که در مسیر چند استان کشور به شمال قصد تردد دارند کمک کند و در این زمینه هر گونه حمایت که لازم باشد انجام خواهیم داد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود، جاده های قزوین-رحیم آباد –کلاچای و قزوین-الموت-تنکابن از جمله مهم ترین پروژه های ملی جاده ای کشور هستند که افتتاح آن ها تاثیر قابل توجهی بر سفرهای این منطقه خواهد داشت.
نوبخت با تاکید بر اهمیت افزایش جاده های منتهی به شمال کشور از مرکز افزود: احداث فاز اول پروژه های قزوین- الموت-تنکابن و دو قطعه 27 کیلومتری و 10 کیلومتری در مسیر قزوین-رحیم آباد-کلاچای در اولویت تخصیص بودجه قرار خواهد گرفت تا با یاری خداوند متعال بتوانیم بر اساس برنامه زمان بندی این جاده ها را زیر بار ترافیک ببریم.

** چندبرابر شدن هزینه ها به علت تاخیر در اجرا
در سال ۹۱ در نامه ای از سوی علی نیکزاد، وزیر وقت راه و شهرسازی، به وزیر اقتصاد و دارایی، درخواست شد طبق بند ۳۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ تامین اعتبار لازم انجام گیرد و مدتی پس از این نامه، پروژه ملی جاده قزوین - الموت – تنکابن، با هزینه مصوب 450 میلیارد تومان از محل فروش کارخانه فولاد در دولت قبل آغاز به کار کرد.

** تخصیص اعتبار ۴۵۰ میلیاردی
اردیبهشت سال ۹۲ احمد عجم، استاندار سابق، که با حضور معاونان استانداری قزوین و جمعی از مسوولان استان از این پروژه بازدید می‌کرد، با بیان این که راه یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه محسوب می‌شود، تصریح کرد: اجرای پروژه‌ی قزوین ـ الموت ـ تنکابن از حمایت همه جانبه‌ی دولت برخوردار است.
وی‌، صرفه‌جویی در هزینه‌ی منابع مالی و توجه به مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی را از جمله رویکردهای مهم پیش‌بینی شده در اجرای این پروژه اعلام و اضافه کرد‌: با توجه به انتخاب قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار و حمایت و همکاری هر چه بیشتر مسوولان استانی در جهت تسریع در اجرای این پروژه امیدواریم هر چه سریعتر زمینه‌ی خدمت‌رسانی به مردم منطقه فراهم شود.
عجم همچنین یادآور شد: همزمان با اجرای این پروژه، با هماهنگی‌های صورت گرفته با پیمانکار مجموعه، ساماندهی راه‌های روستایی اطراف و متصل به مسیر اصلی نیز مورد توجه و در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه از تشکیل شورایی ویژه به منظور پیگیری مباحث و مسایل مربوط به این پروژه در استان به ریاست معاون عمرانی استانداری خبر داد و گفت: مدیران ادارات کل راه و شهرسازی، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی از جمله اعضای این شورا خواهند بود.
احمد عجم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اخذ مصوبه‌ی دولت در خصوص اجرای جاده‌ی قزوین ـ الموت ـ کلاچای افزود‌: با اجرای این پروژه منطقه‌ی الموت استان قزوین در آینده از طرق راه‌های اصلی به استان‌های گیلان و مازندران متصل خواهد شد.
نادری معاون برنامه‌ریزی استانداری قزوین هم در این بازدید گفت‌: با پیگیری‌های صورت گرفته برای اجرای این پروژه از محل واگذاری سهام فولاد خوزستان و اجرای اصل 44 قانون اساسی 450 میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.
براساس اسناد و اطلاعات موجود، تاکنون حدود 200 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده ولی به علت تاخیر در اجرا ناشی از عدم اهتمام وزارت راه و شهرسازی و عدم پیگیری نمایندگان دوره پیشین مجلس و برخی از مسئولان استان در سه سال گذشته، در حالی که می‌باید با تخصیص 250 میلیارد تومان دیگر این پروژه ملی به فرجام می رسید، این محور به سمت سکون و سکوت رفت تا امروز که دوباره حرف از احیا و اجرای آن است هزینه ادامه پروژه 825 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود؛ یعنی دیر اجرا کردن پروژه وضعیت را به جایی رسانده است که 600 میلیارد تومان بر هزینه اولیه مصوب افزوده است!

** تبعات نظر یک نفر برای استان
براساس اسناد موجود، بازرس اعزامی از سوی وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته به استان قزوین، پس از بازدید از روند عملیات اجرایی پروژه، در گزارشی به آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند که با توجه به مشکلات عدیده، تبعات زیست محیطی و... بهتر آن است که احداث این راه، با در نظر گرفتن موانع موجود در همان محدوده قطعه اول که حدود 63 کیلومتر از این راه را شامل می‌شود، متوقف و پروژه به پایان برسد. این پیشنهاد مورد موافقت آخوندی قرار می‌گیرد و او در گزارشی به هیات دولت، خواستار به اتمام رساندن پروژه ذکر شده در پایان عملیات اجرایی قطعه اول شده و خواستار آن می‌شود تا اعتبارات این پروژه برای تقویت شبکه حمل و نقل ریلی کشور تخصیص یابد که با پیگیری های انجام شده، پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مورد موافقت دولت قرار نگرفته و در نتیجه بر ادامه اجرای پروژه احداث راه قزوین – الموت – تنکابن تاکید می‌گردد.

** تذکر نماینده
تیرماه سال ۹۵ حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس در تذکری کتبی به وزیر راه و شهرسازی نوشت: در سال‌های گذشته کار اجرایی محور مواصلاتی قزوین ـ الموت ـ تنکابن صورت گرفته است؛ اما متاسفانه عملیات اجرایی بخشی از این پروژه متوقف و بخش دیگری از الموت به تنکابن به دلیل عدم پرداخت و تامین اعتبار به موقع به کندی پیش می‌رود.
او در ادامه نوشت: البته ادامه اجرای پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیش می‌رود. این نماینده افزود: فاز اول پروژه از قزوین به الموت سال‌ها پیش آماده آسفالت بوده؛ اما متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبار متوقف شده است.

** مهمترین مطالبات مردم استان از هیات دولت
این تذکر دوباره توجهات را به این پروژه ۱۳ ساله جلب کرد و در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان قزوین، تکمیل پروژه قزوین-الموت-تنکابن در کنار راه‌اندازی راه‌آهن قزوین رشت و پروژه دوخط کردن راه‌آهن تهران قزوین ازجمله طرح‌ها و مطالبات مهم و اولویت دار مطالبات مردم و مسئولان استان از دولت تدبیر و امید بود.
** آغاز عملیات روسازی از سال آینده
اوایل مهرماه امسال و پس از سفر هیات دولت به استان، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از جاده در دست ساخت "قزوین- الموت –تنکابن" گفت: عملیات روسازی کیلومتر صفر تا 35 و 45 تا 62 از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.
حامد مانی فر با اشاره به سفر علیرضا محفوظی معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی که به دعوت داود محمدی و پیگیری سیده حمیده زرآبادی برای بازدید از جاده "قزوین- الموت- تنکابن" به انجام رسید، گفت: در این محور کار با قدرت و جدیت در حال انجام بوده و عملیات زیرسازی و ساخت ابنیه 62 کیلومتر ابتدایی آن تا پایان سال جاری انجام می‌شود.
مانی فر با اشاره به پیگیری و تأکید مسئولان و مردم برای راه‌اندازی 62 کیلومتر ابتدایی افزود: با توجه به اتمام قرارداد پیمانکاران، این محور از کیومتر صفر تا 35 و 45 تا 62 به مناقصه گذاشته شده و پیمانکاران آن پس از انتخاب، کارگاه خود را تجهیز کرده و کارخانه آسفالت را در منطقه راه‌اندازی خواهند کرد، زیرا پس از این عملیات روسازی آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خاطرنشان کرد: در همین راستا تا پایان سال‌جاری عملیات زیرسازی و ساخت ابنیه این بخش‌ها به سرانجام رسیده، همچنین بحث‌های مطالعاتی، قراردادی و اداری مربوطه نیز پیگیری خواهد شد تا بتوان از ابتدای سال آینده عملیات روسازی را آغاز کرد.
وی اضافه کرد: تونل شیرکوه با حدود 4 هزار و 500متر طول در کیلومتر 45 تا 62 طولانی‌ترین تونل کشور است که با توجه به صعب العبور بودن منطقه اجرای آن کار دشواری است و البته بیش از اجرای خود پروژه بحث تهویه و تاسیسات آن هزینه‌بردار و زمان بر خواهد بود که توسط مشاور در حال مطالعه و بررسی است.
مانی فر اصلی‌ترین موضوع پروژه را رانشی بودن مسیر در بین کیلومتر 35 تا 45 برشمرد و اضافه کرد: بررسی و مطالعات در این 10 کیلومتر توسط مشاوران در حال انجام بوده و در حال حاضر دو راه نیز برای انجام کار پیش روی مجری قرار دارد.
وی ادامه داد: یک راه ایجاد مسیر واریانت جایگزین بوده که اجرای آن 180 میلیارد تومان برآورد شده و راه دوم تثبیت مسیر کنونی است که طبیعتا اولویت نیز راه دوم خواهد بود که البته نیازمند بررسی دقیق و ارایه یک راهکار عملی توسط مشاور است.
مانی فر یادآور شد: تلاش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اینست که موارد مربوط به مطالعات و امور قراردادی و اداری این 10 کیلومتر به انجام رسیده و در ابتدای سال آینده تکلیف شیوه اجرایی پروژه در این قسمت روشن شود.
دبیر کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی با تأکید بر اهمیت مطالعات در این پروژه خاطرنشان کرد: بین شهرهای قزوین و تنکابن فقط یکبار چنین راهی احداث شده و در آینده نیز اگر حجم ترافیک افزایش یابد همین راه بهسازی و تعریض خواهد شد، بنابراین ضرورت دارد که با انجام مطالعات دقیق و حساب شده احتمال آزمون و خطا را به صفر رساند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: هزینه‌های این پروژه از فولاد خوزستان و اوراق خزانه اسلامی تأمین شده و خوشبختانه فعلا مشکل مالی در این محور وجود ندارد و بحث اصلی در اجرای آن کم بودن فصول کاری و صعب العبور بودن و رانشی - ریزشی بودن خاک منطقه است.

ّ** تاخیر در اجرای پروژه ها؛ آفت جان و مال ملت
طبق یادداشتی که در شماره پیش در تابان منتشر شد، اعتبار مورد نیاز در سال 94 برای آسفالت قطعه اول این جاده، حدود 25 میلیارد تومان برآورد شده بود؛ اما عدم تخصیص این اعتبار سبب شده تا در سال جاری، اعتبار مورد نیاز بدین منظور به 100 میلیارد تومان افزایش یاید.
طبق  آمار رسمی کشور حدو ۵۰ تا ۶۰ درصد تاخیر در زمان اجرای پروژه ها ها ارتباطی به مسائل اعتباری ندارد و موضوعات غیر اعتباری در تاخیر اجرای پروژه دخیل است. این مسادل شامل موضوعات مدیریت و برنامه ریزی اجرای پروژه است.
در گزارشی که سازمان مدیریت منتشر کرده عنوان شده که برآورد اتمام پروژه‌های بزرگ را  مسوولان حدود سه و نیم سال اعلام می کنند در حالی که زمان پایان این پروژه ها به طور متوسط ۱۲ سال به طول می انجامد.
در این گزارش اعلام شده که حدود ۱۵ درصد پروژه ها جلوتر از زمان اعلام شده در حال اجرا هستند، حدود ۲۰ درصد مطابق زمان به پیش می روندو ۶۰ درصد از آنها عقب تر از زمان اعلامی در حال ساخت هستند، ضعف و بی انگیزگی مدیریتی عامل مهمی است که موجب می شود پروژه هایی که در آن سرمایه های مملکت روی زمین قرار گرفته، عقب بیفتد. چنین مسائلی که عمدتا به خاطر تصمیم های شخصی مسئولان پیش می آید، باعث بر باد رفتن بودجه عمومی کشور و همچنین جان و مال مردم در تصادف های رانندگی و اتلاف وقت و سرمایه آنان در ترافیک های چندین ساعته جاده ها می شود. حسن روحانی باید در دوره دوم ریاست جمهوری اش اولا فکری به حال وزارت راه بکند و ثانیا وقتی سکان این وزارتخانه را به ناخدایی کاربلدتر و مدبرتر سپرد، فکر دیگری به حال نظارت بر پروژه ها و پیشگیری از تاخیر آنها بکند تا کشور را از این معضل دیرینه نجات دهد.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان