تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - رسانه‌ها؛ نمودی از آمران به معروف و ناهیان از منکر
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

رسانه‌ها؛ نمودی از آمران به معروف و ناهیان از منکر

در دنیای جدید رسانه‌ها را رکن چهارم مردم‌سالاری و صدای رسای مردم در مقابل کمی‌ها و کاستی ها می‌نامند. نقد و مطالبه پاسخ از مسئولان و مدیران، یکی از وظایف اولیه و عمده رسانه‌هاست که اگر بخواهیم از دیدگاه اسلامی نگاه کنیم، درواقع همان امر به معروف و نهی از منکر است که فقط اسمش کمی تغییر کرده و عوض شده است.

مردم ایران ملتی نجیب‌اند؛ این را مسئولان عالی رتبه کشور بارها در جاهای مختلف گفته‌اند. مردمی که سالیان سال زیر بار و فشار تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ریز و درشت مقاومت کرده و دم نزده‌اند؛ اما یک چیز آنها را از درون می‌خورد و پایه‌های مقاومت‌شان را سست می‌کند. این موریانه چیزی نیست جز فساد مالی و اداری که گرچه سال‌ها پیش با فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب قرار بود ریشه‌کن شود؛ اما بی‌اعتقادی و بی‌انگیزگی [و شاید سودهای احتمالی] برخی از مدیران در تداوم فساد، باعث شده هنوز برخورد قاطعی با فسادهای ریز و درشت مثل اختلاس و زمین‌خواری و... مشاهده نشود و فاسدان اداری و اقتصادی همچنان برای خود از بیت‌المال مسلمین کیسه بدوزند.

ترک امر به معروف و نهی از منکر جامعه را به تباهی می‌کشاند

هفته پیش دکتر احمد توکلی، اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس درباره ریشه‌های فساد در کشور هشدار داده و تاکید کرده بود در صورت عدم برخورد قاطع با این ریشه‌ها، آفت فساد همه چیز را نابود خواهد کرد. چند روز پس از این اظهارنظرها فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع) جملاتی گفت که می توان آنها را راهکاری برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی قلمداد کرد.

به گزارش شاخص، سرهنگ پاسدار داود بهرامی فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع) در همایش امر به معروف و نهی از منکر که در حسینیه شهید مطهری(ره) سپاه شهرستان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات الهی است که اگر ترک شود؛ جامعه رو به تباهی و فساد خواهد رفت.

وی افزود: با وجود تاکیدات بسیار بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر، اما متاسفانه آن طور که باید به آن عمل نمی‌شود.

فساد اداری و آسیب‌های اجتماعی در کشور نتیجه کم‌توجهی به امر به معروف است

در سوی دیگر فرمانده سپاه خراسان شمالی هم در جملاتی مشابه به نقش امر به معروف و نهی از منکر در مقابله و مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: اگر امروز کشور ما گرفتار مشکلات اجتماعی، فساد اداری، افزایش شمار زندانیان، بیشتر شدن طلاق، سرقت، جنایت و خیانت است؛ به این دلیل است که آن‌گونه که باید و شاید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نپرداخته‌ایم.

سردار سیدحسن مرتضوی، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی، در همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر استان، با تاکید بر ترویج بیش از پیش این فریضه الهی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: افزایش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی در جامعه ما نتیجه عدم توجه کافی به امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه این فریضه ضرورت اجتناب‌ناپذیری در جامعه است؛ اما متأسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ اضافه کرد: بقا و تداوم انقلاب اسلامی و صیانت از این نظام نیازمند اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است؛ ازاین‌رو بایستی برای عملیاتی شدن این فریضه مهم در جامعه تلاش کنیم.

سردار مرتضوی که دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی است؛ تاکید کرد که کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و فساد اداری در کشور ما درگرو اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر است.

نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد

به گزارش حمایت، رسانه‌ها در هر جامعه‌ای به‌خصوص در جامعه اسلامی کشورمان، به منزله چشمان تیزبینی هستند که نقش مهمی در سالم‌سازی فضای کشور و مبارزه با فساد اداری دارند.

به باور علی اسفنانی، نماینده مجلس نهم، نقشی که انقلاب اسلامی برای رسانه‌ها قائل است؛ فراتر از کارکردی است که به عنوان تراز حرفه‌ای در سطح جهانی مطرح است و رسانه‌های انقلابی، علاوه بر تعهد به قواعد حرفه‌ای، نقش «دیده‌بانان ارزش‌ها» و «سخنگویان انقلاب» را بر عهده دارند؛ از دشواری‌های این مسیر، استقبال می‌کنند و شرایط مختلف، آن‌ها را از مسیر شرعی و قانونی منحرف نمی‌کند.

تجربیات جهانی رسانه‌ها و فساد

این نماینده سابق مجلس در این باره به حمایت می‌گوید: با نگاهی به وضعیت رسانه‌ها در کشورهایی که نرخ فساد در آن‌ها پایین است، به خوبی می‌توانیم به نسبت تعریف شده بین نقش مطبوعات و رسانه‌ها در مبارزه با فساد پی ببریم. تجربه این کشورها و نیز تجربه بومی کشورمان نشان می‌دهد که مبارزه واقعی با فساد اقتصادی، رانت‌خواری و دیگر اشکال فساد از رهگذر انعکاس اخبار و اطلاعات به شیوه حرفه‌ای، صحیح و غیر مغرضانه محقق می‌شود. واقعیت این است که رسانه‌ها با خبررسانی و افشاگری، از چنان پتانسیلی برخوردارند که می‌توانند فضا را برای سو‌ء استفاده‌کنندگان از بیت‌المال ناامن کرده و بساط بسیاری از بسترهای ناپاک را از بین ببرند؛ اما شرط این تاثیرگذاری، دوری از موج‌سواری و تبدیل نشدن به ابزار جریان‌های سیاسی است. از سوی دیگر، وقتی اهمیت خطوط قرمز کشور در موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... با انعکاس خبری مناسب به جامعه منتقل ‌شود، می‌تواند به شکل معقولی، حساسیت‌ مردم و مسئولین را برانگیخته و طبیعتا موجب ‌شود تا به صورت یک گفتمان، مورد مطالبه عمومی قرار گیرد؛ ولی عدم پایبندی به قواعد قانونی، خطری است که در کمین کارآمدی رسانه‌ها قرار دارد.

قانون؛ معیار شناخت صحیح و ناصحیح

نکته مهم در اینجا، تراز تشخیص و تمیز دادن اخبار صحیح و ناصحیح رسانه‌هاست. هنگامی که اصحاب رسانه در مقابل مباحث کلان مانند فساد اداری و اقتصادی قرار گرفته و دست به افشاگری می‌زنند؛ دو برداشت از آن می‌توان داشت. اول اینکه ممکن است تلقی شود در بیان واقعیت‌ها، اغراق شده و دوم اینکه در انتشار اخبار، وابستگی‌های سیاسی و حزبی مطرح است. تمام مفاسد افشا شده در ماه‌ها و سال‌های اخیر متأسفانه از گزند این دو انگاره در امان نبوده‌اند؛ اما باید گفت که برای تشخیص عملکرد درست و نادرست رسانه‌ها، معیاری به نام «قانون» وجود دارد. اگر انتشار اخبار و آگاهی‌بخشی به جامعه در موضوع فساد، بر مبنای معیارهای قانونی باشد ـ از جمله التزام به امنیت ملی، اخلاق اسلامی و اجتماعی ـ در نتیجه نباید تعجب کرد که چرا برخی افشاگری‌ها به مذاق مفسدین خوش نمی‌آید. سابقه رسانه‌ها هم کمک شایانی به تشخیص نقش صادقانه یا ریاکارانه آنان در امر مبارزه با فساد، می‌کند. به عنوان مثال، اخبار و گزارش‌های مطبوعات و نهادهای رسانه‌ای که در هر دوره‌ای، هر مفسده‌ خرد و کلانی را بدون توجه به جناح و گروه حاکم و فارغ از وابستگی‌های حزبی افشا کرده‌اند؛ می‌تواند مرجع اطمینان‌بخشی برای اطلاع از اخبار و رویدادهای کلان جامعه باشد.

ایجاد بسترهای ایجابی و تشویقی

نقش دیگر رسانه‌ها که تاثیر شگرفی بر امر مبارزه با فساد دارد؛ ایجاد «بسترهای ایجابی و تشویقی» در این خصوص است. شکی نیست که افشای ساز و کار فاسد نهادها و سازمان‌های حکومتی و غیر حکومتی در چارچوب قانون، از اوجب واجبات وظایف رسانه‌هاست؛ اما واقعیت این است که نهادهای خبری، بیش از آنکه بر تشویق سازمان‌های پاک‌دست و سالم تأکید داشته باشند، بر تنبیه و افشاگری متمرکز هستند. به نظر نگارنده، در کنار رصد و مراقبت از خط قرمزها، به همان اندازه و یا حتی بیش از آن، باید رویه‌ تشویقی در پیش گرفته شود تا دستگاه‌ها و مسئولین متعهد را تشویق و به ادامه مسیر، دلگرم کند. این روش، علاوه بر اینکه از میزان فساد خواهد کاست، به سازمان‌هایی که از ساز و کار شفافی برخوردارند؛ انرژی و نیروی مضاعفی برای تداوم و گسترش فعالیت‌های سالم و شفاف خواهد بخشید. به بیان دیگر، توجه هم‌زمان رسانه‌ها به کاستی‌ها و تعهدها، ذهنیت سیاه‌نمایی صرف که برخی به دنبال القای آن به جامعه هستند را بر طرف کرده و بارقه امید را که دشمنان در پی خاموش کردن آن هستند شعله‌ورتر خواهد نمود.

نکته بعدی در این خصوص، «امانت‌داری» رسانه‌ها در بازتاب اخبار است؛ چرا که اگر مردم و جامعه نسبت به امانت‌داری مطبوعات و سایت‌های خبری داخلی در امر مهم مبارزه با فساد، اطمینان خود را از دست داده و اعتماد آنان دچار خدشه شود؛ زمینه بهره‌برداری‌های خارجی هم فراهم خواهد شد. یکی از شیطنت‌های دشمنان نظام در سال‌های پس از پیروزی انقلاب این بوده است که وانمود کنند رسانه‌های کشور، اخبار صحیح را منتشر نمی‌کنند و اگر کسی به دنبال اخبار واقعی باشد؛ چاره‌ای جز مراجعه به رسانه‌های مغرض غربی ندارد.

رسانه‌های داخلی؛ پادزهر تهاجم فرهنگی

این در حالی است که بارها ثابت شده رسانه‌های غربی و تحت سلطه استکبار جهانی، اخبار تحریف شده را به خورد مخاطبان خود می‌دهند و در قالب‌های حرفه‌ای تلاش می‌کنند در بینندگان خود نسبت به کارآیی نظام اسلامی در مقابله با فساد، شک و شبهه ایجاد کنند. اینجاست که امانت‌داری رسانه‌های داخلی و بازتاب واقعی و بی‌پیرایه اخبار مرتبط با فساد، می‌تواند نقش مرجعیت آنان را تثبیت کرده و حربه را از دست دشمنان خارج کند.

متاسفانه هستند رسانه‌هایی که با نادیده گرفتن واقعیت فوق ـ چه سهوا و چه عمدا ـ دست به فضاسازی و انتشار اخبار خلاف واقع می‌کنند و از این طریق، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند؛ اما باید گفت در مقابل، تعداد رسانه‌هایی که از نسبت کارکرد و نقش حرفه‌ای خود در کارزار مقابله با فساد در جامعه و جهان آگاهند؛ کم نیستند.

اکنون با توجه به شرایط پیچیده و حساس فعلی کشور، انتظار می‌رود که اصحاب و سرداران قلم با تیزبینی، نقشه‌های دشمن را در عرصه نفوذ اقتصادی، رصد کرده و به رسالت تاریخی خود در جهت بصیر‌ت‌افزایی جامعه عمل نمایند.

از مجموع آنچه که بیان گردید؛‌ رعایت الزاماتی نظیر انتشار صحیح اخبار و امانت‌داری، پرهیز از موج‌سواری و تبدیل شدن به ابزار گروه‌های سیاسی، دوری از اغراق، پایبندی به الزامات اخلاقی و امنیت ملی و نیز ایجاد بسترهای ایجابی و تشویقی در مبارزه با فساد و دیگر مباحث کلان کشور، همه و همه از لوازم حرکت بر مدار قانون و رسالت مطبوعاتی است و تنها در این صورت است که رسانه‌ها می‌توانند نقش مثبت و تاریخی خود را در امر مبارزه با فساد ایفا کنند.

راهکارهای رسانه ای مبارزه با فساد

علی معین‌فر، کارشناس مدیریت و مدرس دانشگاه بر این باور است که در صورت نظارت وسایل ارتباط جمعی پاسخگویی اداری و مدیریتی در جامعه نهادینه می‌شود. در این نوع پاسخگویی بخش‌های مختلف دولت ـ وزارتخانه‌ها ـ سازمان‌ها ـ نهادها ـ شرکت‌ها ـ موسسات و ... در برابر انتظارات مردم باید نسبت به کمیت و کیفیت خدماتی که ارایه می‌کنند؛ پاسخگو باشند. معین‌فر می‌گوید: آزادی رسانه‌های گروهی از جهات زیر برای مبارزه با فساد مفید خواهد بود؛

ـ1ـ رسانه‌ها بدون اینکه هزینه برای دولت دربرداشته باشند به تجسس و نظارت بر رفتار دستگاه‌های دولتی می‌پردازند و در امر بازرسی به طور غیرمستقیم به دولت کمک می‌کنند.

ـ2ـ افشای فساد اداری در رسانه‌ها هزینه‌های اجتماعی و سیاسی فساد اداری را برای مرتکبین آنها افزایش می‌دهد. زیرا در نتیجه افشاگری وسایل ارتباط جمعی ابرو و حیثیت انها از بین خواهد رفت. به این ترتیب انگیزه‌های ارتکاب فساد اقتصادی و اداری کاهش می‌یابد.

ـ3ـ گزارش فساد در رسانه‌ها مانع اعمال نفوذ افراد برای مسکوت نگاه داشتن و عدم پیگیری فساد می‌شود.

ـ4ـ رسانه‌های آزاد، ابزار نیرومندی برای اگاهی افکار عمومی از رویدادها‌ی جامعه و اطلاع شهروندان از ماهیت واقعی کارگزاران و مسئولان‌شان می‌باشد و لذا انها را ملزم به پاسخگویی در قبال عملکرد خود و افراد زیرمجموعه خو به جامعه و افکار عمومی می‌نماید و سبب تقویت نظارت مردمی و ملزم ساختن سیاستمداران به شفاف‌سازی می‌گردد.

ـ5ـ اگرچه ممکن است رسانه‌ها سعی کنند نظرات حزبی ـ گروهی یا فردی خاصی را اشاعه کنند؛ اما جریان اطلاعات در یک جامعه آزاد و مردم سالار انقدر ثبات خواهد داشت که مدام مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد و رسوایی‌های اقتصادی و سیاسی مقامات دولتی فاش شود.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان