تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - قزوین «استان بدون ریا» می شود؟ نگاهی به دغدغه اخلاقی امام جمعه قزوین
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

قزوین «استان بدون ریا» می شود؟ نگاهی به دغدغه اخلاقی امام جمعه قزوین

حسین آذربایجانی

در میان مولفه‌هایی که نشانه توسعه‌یافتگی و پیشرفت یک جامعه است، بالا بودن شاخص‌های اجتماعی ـ فرهنگی مثل سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، سلامت روان و... جزو مهمترین معیارهای سنجش میزان واقعی توسعه‌یافتگی و پیشرفت هستند. این معیارها به تازگی مورد توجه ویژه مسئولان عالی‌رتبه نظام قرار گرفته و اخیرا هم وزیر کشور درباره سطح این شاخص‌ها در جامعه هشدارهایی داده بود.

هشدار نماینده ولی‌فقیه استان

این هشدارها به استان قزوین هم رسید و هفته گذشته آیت‌ا... عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان‌، از جایگاه یک عالم دینی در دومین اجلاس استانی نماز که با موضوع نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد نفاق اظهار داشت: خداوند در سوره بقره انسان‌ها را به سه گروه مومنین، کفار و منافقان تقسیم کرده است.

وی تصریح کرد: در آیاتی که از آن به موضوع نفاق پرداخته شده است، تمرکز قرآن بر روی آسیب‌های نفاق و آن‌هایی که می‌گویند ایمان آورده‌ایم؛ اما در عمل به دستورات دین پایبند نیستند؛ معطوف شده است.

امام‌جمعه قزوین گفت: منافقان کسانی هستند که هم در مقابل خدا نیرنگ و حیله به کار می‌برند و هم در تعامل با بندگان خدا از نیرنگ و حیله استفاده می‌کنند.

نفاق و ریا از نظر جامعه‌شناسان

این اظهارات عابدینی در حالی بود که مسائلی مانند نفاق و ریا و دورویی سال‌هاست مورد انتقاد جامعه‌شناسان و رسانه‌ها هستند؛ اما تاکنون اتحاد و عزم جدی در میان مسئولان کشور و استان برای ریشه‌کنی آنها دیده نشده بود. به باور یک استاد دانشگاه «ریاکاری، دورویی و دروغگویی اجتماعی تا حدودی تابعی از نظام مدیریت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه است. لذا به گمان من اگر مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همین یک اصل را یعنی شایسته‌سالاری را مبنای پاداش‌ها و مجازات‌ها قرار دهد طبیعتا بخشی از آن ریاکاری‌های اجتماعی تغییر می‌کند.»

دروغ و ریا در قزوین

استان ما نیز متاثر از کشور و آنچنان که نماینده ولی‌فقیه استان تاکید کرده زخم خورده دروغ و ریا و دورویی است. یک سر زنجیره این دورویی‌ها را از روابط دوستانه و خانوادگی می‌توان پیگیری کرد و سر دیگر آن را در سیاست و زندگی اداری و... از فرزندی که برای خودشیرینی نزد پدر و مادر کارهایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند اما چون به خلوت می‌رود آن کار دیگر می‌کند تا مدیر و سیاستمدار و مسئولی که هر روز و هر سال از رنگی به رنگی در‌‌می‌آید و هر انتخابات در ستاد یک نفر و یک جناح است. سال‌ها تجربه نیز نشان داده هر جناح و گروهی هم که پیروز شود؛ لفت و لیس ریاکاران و چاپلوسان و دغلبازان تعطیل‌ناپذیر است.

تعارف قزوینی؛ از حرف تا عمل

سفرنامه‌نویسان و گردشگران درباره اخلاق و فرهنگ ایرانیان بر یک نکته متفق‌اند؛ اینکه ما ایرانیان و بخصوص اهالی استان قزوین زیاد تعارف می‌کنیم و دروغ می‌گوییم. به عنوان مثال کسی را که اصلا مورد علاقه ما نیست «عزیز» می نامیم و در حضورش از او تعریف و تمجید می‌کنیم؛ اما به محض اینکه رفت، پشت سرش هزار و یک حرف می‌زنیم. یا اینکه برای رسیدن به مقاصد خاصی نقاب‌های خاصی به صورت می‌زنیم تا چهره اصلی مان را پنهان کرده و پشت نقابی دروغین پناه گرفته باشیم.

نفاق و دورویی؛ مهمترین آسیب‌های اجتماعی استان

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین در آن نشست تصریح کرده بود: نفاق و دورویی مهمترین آسیب اجتماعی است که با اتکا به نماز و آموزه‌های دینی باید با آن مقابله کنیم و در راستای ایجاد جامعه‌ای سالم و ولایی، جلوگیری از بروز آسیب‌های نفاق باید مدنظر و در دستور کار جدی قرار گیرد.

موضوعی که مورد تاکید اکثر جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان از جمله دکتر نعمت‌ا... فاضلی، استاد دانشگاه، نیز هست؛ اما این مردم‌شناس درباره شیوه‌های مداخله و پیشگیری از نفاق و ریاکاری بین مردم به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: «ریاکاری، دورویی و دروغگویی اجتماعی تا حدودی تابعی از نظام مدیریت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه است. لذا به گمان من اگر مدیریت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همین یک اصل را یعنی شایسته‌سالاری را مبنای پاداش‌ها و مجازات‌ها قرار دهد؛ طبیعتا بخشی از آن ریاکاری‌های اجتماعی تغییر می‌کند.»

یک جامعه چگونه ریاکار می‌شود؟

وی ادامه داد: «علت ریاکاری فردی، تاریخی و تمدنی است و به نوع بشر هم بستگی دارد؛ اما ریاکاری اجتماعی از جامعه‌ای به جامعه‌ای دیگر فرق می‌کند. ریاکاری‌های اجتماعی تابع فرهنگ جامعه است.»

وی تصریح کرد: «لذا برای مواجهه با پدیده‌ای مانند دروغگویی یا ریاکاری باید در دو سطح بیاندیشیم. در سطح فردی به گمان من از طریق اعمال سیاست‌های فرهنگی یا نوع مدیریت نمی‌توان کاری کرد. یعنی اینکه افراد در مناسبت‌های بین فردی و خانوادگی خود دروغ نگویند یا ریا نکنند، این چیزی نیست که دولت، مدیریت یا جامعه بتواند اقدامی اصلاح‌ گونه انجام دهد.»

فاضلی گفت: «اما در سطح ریاکاری‌ها و دروغگویی‌های اجتماعی، نظام سیاسی و نظام مدیریت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌تواند کاملا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.»

وی در گفتگو با فرارو، ادامه داد: «اینکه تا چه اندازه نظام سیاسی شایسته‌سالار باشد و معیارهای پاداش‌دهی یا مجازات اولا شفاف و روشن باشد و ثانیا درباره این معیارها توافق و اجماع جمعی در جامعه وجود داشته باشد و ثالثا دولت و نظام سیاسی خود نسبت به این معیارهای پاداش و مجازات عمل کند؛ می‌تواند بر کاهش ریاکاری در جامعه تاثیر بگذارد.»

وی افزود: «مثلا اگر در یک جامعه، افرادی که خدمت می‌کنند مجازات شوند و آنها که خدمت نمی‌کنند؛ پاداش بگیرند یا در قبال خدمات کوچک پاداش‌های بزرگ دریافت کنند، یا در جامعه‌ای که افراد نتوانند نسبت به برآیند نتیجه عملکرد خود اعتماد داشته باشند که اگر عملکرد آنها خوب باشد از نظام سیاسی و اجتماعی پاداش خوبی دریافت می‌کنند و اگر بد باشد با مجازات‌های متناسب با آن روبرو خواهند شد؛ طبیعی است که در چنین جامعه‌ای روز به روز بر ریاکاری، دروغگویی و تبهکاری افزوده خواهد شد.»

علل سیاسی ـ اجتماعی ریاکاری

«در ساختار جامعه‌ای مانند ایران که افراد با فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گوناگونی روبرو هستند؛ عملا این تراکم و تضاد تجربه‌ها و ناتوانی در مدیریت و یکپارچه‌سازی آنها با نوعی فشارهای سیاسی و اجتماعی نیز همراه می‌شود. به این معنا که سیاست فرهنگی دولت خواهان یکسو کردن مسیر و سبک زندگی من است؛ اما مجموعه نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که تجربه‌های من را شکل می‌دهند؛ فاقد ویژگی یکسویی و یکپارچگی هستند.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «در این شرایط من به عنوان سوژه، در کانون موقعیت بسیار پیچیده‌ای قرار دارم که توانایی ایجاد تعادل میان نیروهایی که تجربه‌های من را شکل می‌دهند و نیروهایی که می‌خواهند بر این تجربه‌ها مدیریت، نظارت و کنترل کننده ندارم.»

وی افزود: «منِ نوعی (یعنی منِ سوژه شهرنشین قرن بیست و یکمی) قدرت و توانایی اینکه بتوانم در چنین شرایطی یک شخصیت یکپارچه از خودم به جامعه ارائه کنم؛ ندارم. چون همانطور که اشاره کردم مجموعه نیروهایی که تجارب من را می‌سازد متضاد هستند و بین این نیروها و نیروهای کنترل و نظارت‌کننده نیز همسویی و وفاق وجود ندارد.»

وی تاکید کرد: «در نتیجه تنها راهبردی که در شرایط موجود برای بقای موجودیت فردی و اجتماعی من وجود دارد؛ استفاده از راهبرد داشتن شخصیت‌ها و چهره‌های چندگانه است.»

فاضلی گفت: «ما با یک زبان اخلاقی اسم این شخصیت چندگانه را ریاکاری می‌نامیم. یعنی فردی که هر لحظه به رنگی در می‌آید تا بتواند حداقل نیازهای خود را تامین کرده و بتواند از موقعیت‌های دشوار زندگی عبور کند.»

چه باید کرد؟

این دغدغه امام جمعه قزوین ارزشمند است و می‌تواند فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی و... فرصتی برای گفتگو میان شخصیت‌های بانفوذ استان از جمله سیاستمداران و دانشگاهیان و حوزویان و نخبگان را در حوزه‌های مختلف صنعت و کشاورزی و تجارت و... فراهم کند تا همگی در این باره راهکار داده و سکان فرهنگ استان را به سویی بچرخانند که در آن به روی چاپلوسان و ریاکاران خاک پاشیده شود و نه سکه و رانت!

البته واضح و روشن است که چنین طرح و برنامه‌ای باید در سطح کشور هم اجرا شود تا شاهد نتیجه دلخواه از آن باشیم و آن هم طول می‌کشد و زمان می‌برد. با این حال می‌توان واقعیات را در نظر گرفت و با درایت و عزم جمعی، مثل بزرگان شهر تبریز که چنین تصمیم و عزمی داشتند و شهر خود را به عنوان «شهر بدون گدا» در ایران معروف کرده‌اند؛ قزوین را هم به عنوان استان بدون ریا مطرح کنیم و لازمه این کار آن است که در قدم اول، خود مسئولان اجازه ریاکاری و چاپلوسی و میدانداری به چنین افرادی ندهند. به امید آن روز...
 

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان