تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - گفتگو با یوسف کرمی، فعال سیاسی؛ هاشمی، مردی که با مردم ماند
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

گفتگو با یوسف کرمی، فعال سیاسی؛ هاشمی، مردی که با مردم ماند

حسین آذربایجانی

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی یکی از مهم‌ترین ستون‌های خیمه انقلاب بود و به خاطر نقش و زحماتی که برای به ثمر رسیدن و برپا شدن آن به خرج داده بود؛ در دو دهه اخیر همواره به صورتی آشکار تلاش می‌کرد زوایای تند و تیز موجود در انقلاب و مردم و افکار عمومی را اصلاح کند. از همین روی بسیاری از صاحبنظران سیاست و اجتماع، هاشمی رفسنجانی را یک اصلاح‌گر می‌دانند که شاخصه اصلی‌اش لااقل در این دو دهه، تلاش برای اصلاح و بهینه‌سازی شکل و محتوای انقلاب بوده است. به همین بهانه سراغ از یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از نسل اول انقلاب گرفتیم تا جنبه‌های اصلاحی اندیشه و عمل آیت‌ا... را برای ما تشریح کند. یوسف کرمی، فعال سیاسی و کارشناس در زمینه اقتصاد سیاسی، در این باره به پرسش‌های ما پاسخ گفت.

ارزیابی شما از تاثیر و جایگاه آیت‌ا... هاشمی بر زندگی مردم و در افکار عمومی چیست؟

واقعا چه بی‌موقع و ناباورانه دست تقدیر مرد بزرگی را از ملت شریف ایران گرفت و همه مردم را در سوگ او، به ماتم و اندوه عمیق فرو برد. چهار دهه زندگی تنگاتنگ و مشترک با مردم ایران در تمام فراز و فرود و سرما و گرمای زندگی خویش با حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، چنان الفت عمیق و شناخت دقیق از ایشان برای احاد مردم قدرشناس‌مان ایجاد نموده که حاجت به بیان هیچ یک ازآن اوصاف برای معرفی ایشان نیست.

زیرا او از معدود شخصیت‌های برجسته و اصلاح‌گر این مرزوبوم است که در طول تاریخ چند هزار ساله ایران تعدادشان از انگشتان دو دست عبور نمی‌کند. آنچه مهم است اینکه باید از چهار دهه عمر با برکت آقای هاشمی در عرصه فعالیت سیاسی اجرائی چه در زمانی که در اوج قدرت بوده و یا چه در موقعی که با قدرت فاصله داشته است، به طور کلی برای همه ما به عنوان شاهدان عینی و حتی برای نسل‌های بعدی به عنوان وارثان آتی درسی فراموش ناشدنی باشد.

¢ چه درس‌هایی؟

ـ اینکه نه تمجید تمام قد کانون‌های قدرت او را مغرور کرد و نه هجمه بی‌رحمانه و بی‌سابقه سازماندهی شده، او را در انجام رسالت و ایفای نقش بزرگوارانه و پایمردانه خویش در عرصه ماندن در کنار مردم و خدمت به آنها مایوس ساخت و هرگز به بهانه تکلیف نه به خواسته بحق مردم بی‌اعتنایی نمود و نه در مقابل آن مقاومت کرد. تفاوت شخصیت‌های بزرگ با اشخاص معمولی هم دقیقا همین است که خیلی از اوصاف آنها را نمی‌توان یک امر صرفا شخصی تلقی نمود؛ زیرا نه تنها الگو و سبک آموزنده برای عمومی جامعه هستند؛ بلکه خیر و سعادت انسان‌ها در سیر آن سیره تضمین می‌گردد.

¢ اینکه می‌گویند ایشان محور وحدت بودند، چه دلیل و معنایی دارد؟

ـ آقای هاشمی در عصر خود شخصیت کم نظیر و از مصادیق بارز انسان‌های بود که باید او را ترجمان دقیق آیه مبارک «یدا... مع الجماعه» دانست. با نگاهی گذرا به حیات پر خیر و برکت ایشان به این حقیقت بیشتر می‌توان دست یافت.

زمانی که خانواده هاشمی از تمکن مالی خوبی برخوردار است و می‌تواند یک زندگی رفاهی دلخواه انتخاب و بدون توجه به دغدغه مردم در سایه امکانات خویش به آسایش دلخواه نشسته و از لحظات آن لذت ببرد. اما وضعیت نابسامان مردم و اعتقاد قلبی هاشمی به آنها سبب گردید تا بدون کمترین تردید و توجه به منافع شخصی با مردم همراه شده و راه مبارزه با ظلم و ستم حاکم برمردم را برگزیند و در این راه خطرات و مشقات فراوانی را برای خود و خانواده‌اش به جان بخرد.

بعد از پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی، که بلافاصله مردم و نظام نوپای اسلامی ایران با جنگ ناخواسته وتحمیلی بیگانگان مواجه شدند. دوباره هاشمی جنگ را به عنوان اولویت اول مردم در دستور کار خود قرار داد و تمام هم و غم خویش را در آن متمرکز نموده و با قبول فرماندهی عالی آن از هیچ تلاش و خطری دریغ نورزید و با تمام توان در مسیر دفاع از شرف و حیثیت و تمامیت ارضی ایران جانفشانی کرد.

همزمان با فرماندهی جنگ، عطش بالای همه علاقمندان به ایران اسلامی را که همیشه چشم انتظار پایان هفته بودند تا از خطبه‌های حکیمانه‌اش از خبرهای داغ و دست اول و راهکارها و رهنمودهای راهگشا همراه با تحلیل‌های واقع‌بینانه توام با امیدواری برای هفته کاری پیش رو توشه برچینند. چه زیبا این عطش مردم را می‌شناخت و سیراب می‌ساخت.

¢ نقش ایشان در پایان جنگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ـ وقتی که مردم علیرغم میل مسئولین ادامه جنگ را بی‌فایده و تمایل به اتمام آن می‌یابند، باز این هاشمی است که علی وار آستین همراهی با مردم را بالا زده و برخلاف فضای حاکم بر جامعه پس از متقاعد نمودن امام راحل و قبول قطنامه 598 توسط معظم له، با پیگیری دقیق و هوشمندانه خویش مذاکرات را تا مرحله متجاوز شناختن عراق در جنگ تحمیلی توسط مجامع بین‌الملل به پیش برده و کار جنگ را با موفقیت به پایان می‌رساند.

بعد از خاتمه جنگ تحمیلی باز هم بنا برخواست مردم مبنی بر ضرورت تغییر وضعیت زندگی‌شان از فضای ناشی ازجنگ به شرایط عادی و جبران کاستی‌های ناشی از جنگ، این بار بجای اطاق جنگ، نه به عنوان فرمانده بلکه در کسوت ریاست جمهوری به هیات دولت نقل مکان می‌نماید تا با قبول مسئولیت اجرائی کشور، اقتصاد آسیب دیده از انقلاب و جنگ را ضمن بازسازی خرابی‌ها شرایط تحول و رشد آن را به نحو مطلوب فراهم و زمینه رفاه قابل قبول عمومی را مهیا سازد.

¢ در این زمینه یعنی سازندگی چقدر موفق بود؟

ـ‌ ایشان با قریب یک دهه تلاش بی‌وقفه توانست بسیاری از زیرساخت‌های لازم را به خصوص در بخش عمومی اقتصاد و همچنین در حوزه‌های صنعت و کشاورزی به نقطه کاملا امیدوارکننده برساند و چهره کشور را بطور کامل و بنحو قابل قبول دگرگون سازد.


¢ خب اینها را به نوعی می‌توان توسعه زیرساختی کشور در نظر گرفت؛ نظر هاشمی درباره توسعه سیاسی چه بود؟

ـ پس از تحقق نسبی این اولویت دوباره خواست مردم مبنی بر ضرورت تحول در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی فرهنگی توجه هاشمی را به خود جلب می‌نماید و برای تحقق این خواسته مردم بود که حمایت تلویحی ایشان از اندیشه تکنوکرات‌ها مجال ظهور کارگزاران را فراهم تا اثر آن در مهیا کردن زمینه برای شنیده شدن صداهای مختلف در مجلس پنجم هویدا گردد.

اما این حرکت برای تحقق خواسته مردم کافی نبود؛ بلکه باید به عنوان مقدمه به آن نگریسته می‌شد تا در یک بازه زمانی مناسب تحقق آن مجال امکان بهتر و بیشتری پیدا نماید. هوش وافر هاشمی این مقدمه را با آن هشدار تاریخی و به موقع در نماز جمعه مبنی بر لزوم صیانت از آرای مردم به متن لازم‌الحاق کرد و زمینه تحقق اراده و خواست و رای مردم و پیروزی اندیشه اصلاحات را به عنوان خواست قاطبه مردم مهیا ساخت.

¢ واکنش حاکمیت و ملت در برابر آن واقعه چطور بود؟

ـ علیرغم اینکه رهبرمعظم انقلاب آن پیروزی خیره کننده مردم در انتخابات دوم خرداد 76 را یک حماسه خواندند؛ اما بسیاری از تنگ‌نظران سطح‌اندیش بدون توجه به خواست مردم و مصلحت کشور به جای همراهی یا اهتمام در ویرایش آسیب‌های آن، کلیت اصلاحات را به دروغ به قصد اغوای مردم نوعی اباحه‌گری دانسته و ماه و خورشید و فلک را در راه مبارزه با آن و بازگرداندن فضای تک صدایی و تمامیت‌خواهی مطلوب خویش بسیج و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکردند.

¢ هاشمی در برابر این بحران‌ها چه کار کرد؟

در این کشاکش نابرابر باز این هاشمی بود که بدون توجه به هزینه‌های سنگین آن و با به جان خریدن تیرهای سهمگین مخالفین بی‌پروا و بعضا بی‌تقوا و به ظاهر منتقد تا آخر در کنارمردم ایستاد تا دو پیام را که باور قلبی و مشی عملی دائمی خودش بود به عنوان نقشه راه برای جمع حاضر و نسل بعدی نهادینه نماید.

¢ چه پیام‌هایی؟

ـ آن پیام‌ها عبارت بودنداز: یک ـ اتحاد و اتفاق کامل در تبعیت از رهبری. دو ـ حرکت همه ارکان حکومت در هر شرایط در مسیر منافع ملی و مردم همراه و همگام با خود مردم. او تحقق این دو را تنها راه برون‌رفت از گرداب هرگونه مشکلات دانسته و همین‌ طور جدایی آن دو از هم را عامل ناکامی همه حرکت‌های اصلاحی مردم و مصلحان در طول تاریخ می‌دانست و خود تا آخرین نفس بر این دو مهم پایبند و وفادار ماند.

¢ انگیزه مخالفان هاشمی از هجمه‌های بی‌امان علیه او چه بود و در نهایت چه کاری توانستند بکنند؟

ـ به خاطر همین دقت نظر و سرعت عمل هاشمی بود که در همه ادوار بخشی از فعالین عرصه سیاسی از جناح‌های مختلف را به واسطه عدم درک دقیق شرایط و تشخیص اولویت‌ها در مقابل او قرار می‌داد، تا در مقطعی با مخالفان حسود و جویندگان نام و نان بی‌محنت علیه هاشمی هم نوا شوند.

با اندکی تامل و دقت در این راه طی شده است که به خوبی می‌توان به رمز و راز بدرقه جانانه مردم در مراسم تدفین که بعد از رحلت حضرت امام(ره) به یقین بی‌سابقه‌ترین بدرقه تاریخ این کشور باید دانست و از آن درس زندگی و مهم‌تر از آن جاودانگی آموخت و به این باور رسید که مردم هر کجا باشند پیروزی، سعادت، خوشبختی و عاقبت بخیری آنجاست. این درسی بود که آقای هاشمی به همه ما داد، تا ماهم همچون هاشمی همیشه و در همه احوال مواظب و قدردان آن باشیم. 

پنجشنبه 30 دی 1395 04:36 ب.ظ
به برکت نیت غیر الهی بعضی از شما قرآن خوان و قرآن دان ها خیلی وقت است که قرآن و احادیث از گفتمان جامعه خارج شده است، دیگر فرقی نمی کند که کلام خدا باشد یا کلام پیامبر(ص)هدفی که ایشان از آن حدیث داشته مهم است.نه نیت افراد ملالعتی امثال شما.
پنجشنبه 30 دی 1395 10:02 ق.ظ
بسمه تعالی
معلوم است این آقای پر فسور اندیشمند یک بار هم قرآن نخوانده است
آیه ید الله مع الجماعة در کدام سوره قرآن است ؟؟؟؟!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان