تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - تولید دانش بنیان؛ پیشران و لوکوموتیو اقتصاد مقاومتی است
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تولید دانش بنیان؛ پیشران و لوکوموتیو اقتصاد مقاومتی است

گفت‌وگو: حسین آذربایجانی

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی درباره اقتصاد دانش بنیان در کشور و استان ما مطرح شده است. دولت تدبیر و امید هم نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته و اقداماتی هم در استان ما برای دانش بنیان کردن اقتصاد و تولید انجام شده است. برای نمونه نخستین نمایشگاه تولیدات دانش‌بنیان، نوآور و صنایع استراتژیک استان قزوین از دوشنبه 28 لغایت 30 فروردین ماه به همت اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین، پارک علم و فناوری و شرکت نمایشگاه دایمی استان قزوین در حال برگزاری است. به همین مناسبت برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه‌های این رویداد با دکتر بهنام ملکی، مشاور استاندار و مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین گفت‌وگو کردیم. این گفت‌وگو را با هم بخوانیم.

¢ رشته تخصصی شما اقتصاد بوده و بحث روز کشور اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی است. از نظر علمی چالش‌های پیش روی توسعه اقتصاد دانش بنیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ در طی 2 قرن گذشته سه عامل زمین، سرمایه و نیروی کار عوامل اصلی تولید بوده‌اند که بعد از دهه هفتاد میلادی با توجه به اثرات دانش در رشد بلندمدت اقتصادی به عنوان  چهارمین و مهم‌ترین عامل در  اقتصادهای مترقی و پیشرفته مورد تایید قرار گرفت. برخلاف اقتصاد سنتی در اقتصاد دانش‌محور، سرمایه‌گذاری و فناوری به صورت متقابل ارزش یکدیگر را بالا می‌برند فناوری می‌تواند بازگشت سرمایه را به نحوی که نیروی کار و منابع مادی توانایی آن را ندارند به صورت خطی افزایش دهند.

¢  براساس برنامه افق چشم‌انداز 1404 کالا و خدمات دانشی می‌بایست حداقل به 20 درصد ارزش تولیدات داخلی برسد. الان طبق آن سند چشم‌انداز کجا قرار داریم؟

ـ وضعیت فعلی نشان می‌دهند که ما از این چشم‌انداز فاصه زیادی داریم که لازم است در برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های دولت و نظام اقتصادی توجه خاص به این موضوع بشود. برگزاری نمایشگاه حاضر هم تلاشی در این راستا بود.

¢ شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه عمدتا چه ظرفیت‌ها و تولیداتی دارند؟

ـ یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه برای اولین بار در کشور و پس از سال‌ها تلاش توانسته ربات هوشمند را با دانش بومی تولید نماید یا واحد فنی و مهندسی موفق به ارائه خدمات دانش بنیان بومی برای طراحی و تجهیز نیروگاه‌های خورشیدی و شرکت دیگر دارای ثبت اختراع در زمینه آبگرمکن‌های خورشیدی است. واحدی تولیدی موفق شده آلایندگی گازوییل را کاهش دهد. واحد دانش بنیانی در مرحله نصب تجهیزات تبدیل ضایعات پتروشیمی به حلال‌ها و مواد با ارزش است. مبتکری دیگر می‌تواند فاضلاب های کثیف را به آب پاک تبدیل کند.

¢ این نمایشگاه چه سودی برای واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها دارد؟

ـ دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و مراکز رشد فناوری تولیدات دانش بنیان و نوآور خویش را ارائه کرده و واحدهای صنعتی می توانند از محصولات استراتژیک و واحدهای فنی و مهندسی از توانمندی‌های خود در طراحی و اجرای انواع نیروگاه انرژی‌های پاک و خورشیدی رو نمایی ‌نمایند. رویداد استارت آپی توسط شتاب دهنده اینومکث دانش و اطلاعات متحول کننده‌ای را در اختیار شرکت‌کنندگان کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه قرار می‌دهد و مقدمات آشنایی با متعلقات ژنراتور خورشیدی (برای اولین بار در جهان) همزمان با نمایشگاه ارایه و البته رونمایی از این رخداد بزرگ دانشی کشور همزمان با حضور ریاست محترم جمهوری در قزوین رونمایی می‌شود.

خوشبختانه تاکنون سه لابراتوار مدرن در زمینه فناوری‌های زیستی در استان قزوین شروع به کار نمودند و یا در زمینه تعمیر پنل‌ها و تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی می‌بایست این تجهیزات جهت تعمیرات به شرکت‌های مادر در خارج از کشور ارسال گردد که خوشبختانه طی هفته گذشته یکی از شرکت‌های فنی و مهندسی استان موفق به کسب مجوز مرکز تعمیرات و خدمات پس از فروش در استان قزوین شده است.

¢ ابتدای گفتگو اشاره ای به شعار سال داشتید. این نمایشگاه شما چه سودی به حال تولید پایدار و اشتغال ماندگار خواهد داشت؟

ـ مشاهده دستاوردها و ابتکارات افراد و شرکت‌های غالبا جوان، ضمن تقویت احساس هویت ملی، ایجاد حس غرور و افتخار در عامه مردم گویای توانمندی‌ نخبگان ایرانی است. از سوی دیگر معرفی توانمندی دانش بنیان‌ها، ایجاد زمینه برای همکاری و هم‌افزایی ما بین شرکت‌های دانش بنیان که منجر به تبلیغات، بازاریابی و مذاکرات تجاری برای ایشان خواهد گردید.

همچنین آموزش و آشناسازی فعالان دانش بنیان با آخرین قوانین و مقررات تجاری‌سازی و کارآفرینی و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان فرصتی مناسب جهت معرفی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد مقاومتی و حمایت از این بخش مهم اقتصادی از جمله پیامد‌های برگزاری نمایشگاه است.

¢ مشکلات و معضلات پیش روی شما در راه حمایت از واحدهای دانش بنیان چیست؟

ـ نبود راهبرد توسعه سرمایه‌گذاری هدفمند، غفلت از تکمیل حلقه‌های زنجیره دانش تا ثروت، کارخانه‌داری بجای ایجاد صنعت، تقاضا محور نبودن پژوهش‌ها و تحقیقات، فقدان منابع مالی کافی جهت انجام پژوهش‌ها، تمایل دانشگاهیان به پژوهش‌های بنیادی به جای پژوهش‌های کاربردی، نبود بازار تقاضا، کمبود خدمات پشتیبانی از دانش بنیان‌ها را از چالش‌های عمده پیش روی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت در صورت عدم توجه به این بخش حیاتی به عنوان مثال ناچار به واردات پاجوش خرما از فرانسه خواهیم بود فرانسه‌ای که نه تولیدکننده و نه صادرکننده خرما است یا در محصولات تراریخته ناچار به خرید محصولاتی خواهیم شد که در آزمایشگاه  کشورهای خارجی تولید می‌گردد.

¢ چه راهکارهایی برای حل مشکلات و برداشتن موانع پیشنهاد می‌کنید؟

ـ در ادبیات مدیریت فناوری و نوآوری گفته می‌شود که در مسیر شکل‌گیری ایده تا مرحله آخر که بازار است، چیزی به نام دره مرگ فناوری وجود دارد که به طور متوسط حدود 70 درصد ایده‌ها در آن قربانی می‌شوند و فرصت حضور در بازار را نمی‌یابند. عناصری نظیر: سیاستگزاری‌های درست علم و فناوری در دولت مجلس و...، محتوای آموزشی و نحوه آموزش و تربیت کارآفرین در نظام‌ آموزش و پرورش و آموزش عالی، حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان، ارتباط صنعت و دانشگاه، توانمندی واحدهای تحقیق و توسعه در بخش تولید، مکانیزم‌های ارجاع مسایل به افراد خلاق و صاحب ایده و نهادسازی‌های مناسب نظیر پارک‌های فناوری و مراکز رشد، فن بازارها، کلینیک‌های مشاوره، صندوق‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و ... مولفه‌هایی هستند که به میزان قوت آن‌ها در کشورهای مختلف، مرگ و میر ایده‌ها قابل کنترل و کاهش خواهد بود.

¢ از شرکت های دانش بنیان چه حمایتی می‌شود؟

ـ هر چند در سال‌های اخیر به ویژه با تاسیس معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بنیاد ملی نخبگان گام‌های موثری در این عرصه برداشته شده است؛ اما در حال حاضر 13 مرکز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بنیاد ملی نخبگان، ستادهای سیزده گانه معاونت علمی، کمیته‌ها یا مدیریت‌های متناظر در وزارتخانه‌های نفت، صنایع، بهداشت، دفاع و پشتیبانی، وزارت علوم و شورای عتف، دفتر همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، مرکز صنایع نوین ریاست جمهوری، معاونت صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صندوق نوآوری و شکوفائی و سایر صندوق‌ها به عنوان متولی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستند که ساماندهی هم افزایی و یکسو‌سازی این نهادها از مسایل مهم و اساسی امروز اقتصاد دانش‌بنیان است.

به نظر می‌رسد که تلاش برای همگرا و فراگیر نمودن حمایت‌های کشوری اعم از دولتی و غیردولتی در حد انتظارات راهگشا نبوده و همچنان رفتار برخی دستگاه‌ها در جهتی است که گاه به هرز رفتن منابع منتهی می‌شود. در این بین، شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگران، فناوران واقعی بعضا در قحطی منابع (اعم از مادی و معنوی) از آبروی خود مایه می‌گذارند. برای تحقق شعار سال ما همچنان نیازمند حمایت‌های شفاف منطقی و غیرفساد‌آور و ایجاد سیستمی فعال، هوشمند و چابک و سریع برای تشدید و جهش رشد تولیدات مبتنی بر فناوری پیشرفته نوآور و دانش بنیان در کشور هستیم.

¢ به عنوان یک اقتصاددان بفرمایید که در سال تولید و اشتغال چه باید کرد؟

ـ برای رسیدن به قله راه بسیار باید پیمود. یکی از محورهایی که خلاء آن در بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به وضوح قابل مشاهده است؛ مساله بازاررسانی و بازاریابی محصولات و ابداعاتی است که مسیر تست‌ها و نمونه‌سازی‌ها را طی نموده و آماده ورود به بازار است. طبیعی است که از اغلب افراد صاحب طرح و نوآوری نمی‌توان انتظار مدیریت بنگاه اقتصادی و اقداماتی نظیر بازاریابی و فروش داشت و تجربه در بسیاری از موارد نشان می‌دهد که ورود این افراد به بازار و دریافت تسهیلات و ... بیش از آن که منجر به حمایت از آنان گردد؛ نخبه صاحب ایده و فعال را به نخبه مقروض و ورشکسته تبدیل می‌کند.

برخی راهکارهایی که در دنیا و بعضا کشور ما در این زمینه تجربه شده است؛ البته با رعایت شرایط خاص هر ایده می تواند قابل تامل باشد.

¢ چه راهکارهایی؟

ـ مثلا اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به تکنولوژی و دانش جدید، اجماع فرهنگی در دفاع از تولیدات مغز افزاری (نه سخت افزاری)حفظ دارایی‌های فکری، اجرای کامل حقوق مولفین، تعقیب موثر سارقان ایده‌ها و تشدید مجازات متخلفان، اولویت‌دادن خریدهای دولت مردم و بخش عمومی از شرکت‌های دانش‌بنیان  و نوآور برای قوام کار می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد.

فروش امتیاز طرح‌ها به تولیدکنندگان داخلی و خارجی با رعایت قیمت گذاری صحیح و حقوق مالکیت فکری صاحب ایده از دیگر اقداماتی است که در برخی موارد قابل اجراست.

شکل‌دهی به شبکه مشاوران و یا کلینیک‌های مشاوره‌ای تخصصی و منطقه‌ای در موضوعات تولید، منابع انسانی، بازاریابی،صادرات،برقراری  ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تجربه‌ای قابل تکرار است که می‌تواند توان این شرکت‌ها را چند برابر نماید.

تعامل برابر با جهان خارج، حضور کارآفرینان باتجربه که اغلب علاقه‌مند به ارائه تجارب خود به جوانان نیز هستند. اعمال و اجرای مشوق های جدید نظیراصلاح قوانین تغییر کاربری اراضی، الزام و اولویت تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به دانش بنیان‌های مستقر در نواحی روستایی، الزام شهرک‌های صنعتی برخودار به تخصیص 20 درصدی امکانات برای استقرار دانش بنیان‌ها، افزایش معافیت‌های نوآوران و استراتژیک‌ها، توسعه  بازار یابی و فروش شبکه‌ای، اختصاص یارانه صادراتی، تاسیس  صندوق نوآوری و شکوفایی استانی و صندوق فناوری...

¢ در مقابل این حمایت های مورد مطالبه، دانش بنیان‌ها چه سودی برای کشور خواهند داشت؟

ـ الزام و هدف گذاری اقتصاد ایران به سوی تولید حداقل 20 درصدی محصولات دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا و جایگزینی این حوزه استراتژیک با درآمدهای سنتی و نفتی... از جمله آمال دست یافتنی است که با زدودن موانع تحقق اقتصاد دانش بنیان قابل اجراست. امید است با برگزاری این نمایشگاه و توجه بیشتر دولت و همه نهادهای متولی این امر نظیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی، فرهنگ‌سازان و... به این مهم آثار ملموس‌تری از تحقق اقتصاد دانش بنیان را در صحنه واقعی زندگی مردم شاهد باشیم.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان