تبلیغات
.:: هستن؛ مخمل آبی ::. - قزوین محل عبور، آری؛ مقصد سفر، نه
.:: هستن؛ مخمل آبی ::.
برای آسانتر خواندن متن، دکمه های Ctrl و + را همزمان فشار دهید

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

قزوین محل عبور، آری؛ مقصد سفر، نه

حسین آذربایجانی

چندی پیش در همین صفحه درباره «سقف کوتاه قزوین» و فرار نخبگان از این شهر نوشتیم و از شورای چهارم پرسیدیم برای پیشگیری از هجرت نخبگان شهر به شهرها و کشورهای دیگر چه کرده‌اند؟ در این شماره بخش دیگری از این پرسش را می‌پرسیم؛ اینکه چرا با وجود جار و جنجال‌های فراوان برای ظاهرسازی در حوزه گردشگری همچنان گردشگرانی که قزوین را به عنوان «مقصد سفر» خودشان و یا به عنوان «جای ماندن» انتخاب می‌کنند با آمار مطلوب فاصله‌ای نجومی دارد؟

گردشگری و اشتغال

پایداری صنعت گردشگری در قزوین منجر به اشتغال خواهد شد؛ این جمله مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی قزوین بود که در ادامه سخنانش اظهار داشت: ضروری‌ترین امر در سطح گردشگری که نیازمند تقویت‌سنجی بوده، نیازسنجی و اجرای تقویم روزانه است و نیاز داریم که بتوانیم صنعت گردشگری را پایدار و پویا نگه داریم.

آرش رشوندآوه، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین گفت: برای ایجاد اشتغال، نیازمند ثبات در زمینه فعالیت‌هایی که برای گردشگری تعریف شده، هستیم؛ برگزاری جشنواره بازی و اسباب‌بازی در سال جاری نشان داد که می‌توانیم در جذب گردشگر موثر باشیم و استان قزوین را معرفی کنیم.

رشوندآوه ادامه داد: جشنواره بازی و اسباب‌بازی همچون سال‌های گذشته در سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار شد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در این جشنواره، میزبانی ویژه از گردشگران و مسافران نوروزی بود و اقداماتی همچون تبلیغات محیطی در این بخش صورت گرفت.

قزوین؛ «محل عبور» و نه «جای ماندن»

سال‌هاست که صاحبنظران و اهل فن از کمبود اقامت گردشگران در قزوین با وجود عبور جمع کثیری از آنها از این استان گلایه می‌کنند و می‌گویند اینجا برای گردشگران بیشتر محل گذر و عبور است تا جای ماندن و اقامت. ریشه‌های این مساله را وقتی واکاوی می‌کنیم به مسائلی می‌رسیم که در ظاهر ارتباط چندانی با گردشگری ندارند؛ اما تاثیر آنها غیرقابل انکار است.

طبق متون باقی مانده از گذشته، قزوین از قدیمی‌ترین حوزه‌های تمدنی ایران است که براساس یافته‌های باستان‌شناسان سابقه‌ی سکونت در آن به 9 هزار سال می‌رسد و این شهر حدود ‎نیم قرن پایتخت ایران در دوره‌‌ی صفویه بوده است. استان قزوین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که آرامگاه پیغمبریه، زیارتگاه امامزاده حسین، قلاع الموت و سمیران، دریاچه اوان، چشمه‌سارهای الموت، طارم‌سفلی، کاروانسراهای بویین‌زهرا و ده‌ها آثار گردشگری دیگر از نمونه‌های آن هستند که تک‌تک آنها جذابیت خاصی برای گردشگران و جهانگردان دارد.

ثبت یک هزار و 274 اثر تاریخی که 12 درصد بناهای تاریخی کشور را شامل می‌شود؛ این استان را در رتبه‌ی نخست کشوری قرار داده است؛ آب‌انبار سردار‌/ آب‌انبار حاج کاظم / بازار قزوین / آرامگاه حمدا... مستوفی‌/ کلیسای کانتور‌/ کاخ موزه چهلستون‌/ سر سردر عالی‌قاپو‌/  تپه زاغه‌/ قره‌تپه‌/ قلعه شیرکوه‌/ برج باراجین‌/ برج‌های دوگانه خرقان‌/ میمون قلعه‌/ قز قلعه‌/ قلعه یا دژ شمیران‌/ مسجد النبی‌/ قلعه الموت و ... تنها مشتی از خروار جاذبه‌های گردشگری استان قزوین هستند.

گردشگری؛‌ پولسازترین کسب و کار دنیا

آخرین آماری که از صنعت گردشگری جهانی در دسترس می‌باشد؛ متعلق به سال 2013 میلادی است. در این سال بیش از هفت تریلیون و 580 میلیارد دلار از طریق صنعت گردشگری به دست آمد. این به معنای اشتغال میلیون‌ها نفر و واریز شدن حجم عظیمی از مالیات به جیب دولت‌ها و در نتیجه رشد اقتصادی کشورهاست.

بیش از نیمی از گردشگران سال 2013 اروپایی بودند و چینی‌ها 1/11 درصد این آمار را به خود اختصاص دادند. بخش هتلداری در آن سال رشدی 57 میلیارد دلاری را تجربه کرد. به گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، صنعت گردشگری تنها به کسب سود و اشتغالزایی محدود نمی‌شود. وقتی سومین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال 1979 در سازمان ملل برگزار شد؛ جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این مناسبت و در کل تاثیر گردشگری بر ابعاد مختلف جوامع دنیا مدنظر قرار گرفت.

سازمان جهانی گردشگری در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: هر بار که ما به هر دلیلی سفر می‌کنیم؛ بخشی از حرکت جهانی می‌شویم، حرکتی که قدرت رشد دادن، اشتغالزایی دارد و کمک می‌کند جوامعی با ثبات در آینده بسازیم. حرکتی که باعث ایجاد درک متقابل می‌شود و به ما کمک می‌کند از میراث فرهنگی و طبیعی مشترکمان محافظت کنیم.

ضعف زیرساخت‌ها و قول‌های اجرا نشده

بهار دو سال پیش بود که محمد‌علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ضمن ارائه گزارشی از موانع موجود در حوزه سرمایه‌گذاری تاسیسات گردشگری، مهمترین مشکلات حوزه گردشگری را ضعف زیر‌ساخت‌ها دانست و گفت: مشکلات عمده استان در زمینه‌ی جذب گردشگر کمبود فضاهای اقامتی و پذیرایی در سطح استان است که متاسفانه فضاهای اقامتی مطلوب و مکفی برای اقامت و پذیرایی از مسافران در سطح استان وجود نداشته و ضریب اشغال تخت در فضاهای موجود تقریبا سه برابر میانگین کشوری بوده به همین جهت گسترش فضاهای اقامتی و پذیرایی، تبلیغ و معرفی شایسته استان و ورود به حوزه بازرایابی در داخل و خارج از کشور از طریق شناخت مسیرها و مقاصد جدید گردشگری از جمله راهبردهای موثر در توسعه صنعت گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به استان خواهد بود‌.

حضرتی با اشاره به افزایش آمار مسافران و گردشگران ورودی به استان در ایام نوروز 94 اظهار داشت: خوشبختانه بر اساس آمار گزارش شده از سوی مرکز آمار کشور از آغاز سال 94 قزوین به عنوان یکی از ده مقصد گردشگری کشور معرفی شده که می‌بایست با همت مجموعه مدیریت استان و مشارکت همه‌ی دستگاه‌ها جایگاه قزوین را از رتبه‌ی دهم به رتبه‌های سوم و چهارم در سطح کشور ارتقا داده و موقعیت گردشگری استان را به عنوان یک مقصد قابل توجه تثبیت نماییم. وی برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی در ایام مختلف سال را از عوامل مهم تثبیت موقعیت استان در مقاصد و بازارهای گردشگری جدید خواند و تصریح کرد: در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده سال جاری علاوه بر برگزاری جشن‌های روزانه همچون جشن گیلاس و فندق‌چینی، می‌توان به برگزاری جشن انگور و پسته در 20 روز اول شهریور‌ماه در شهرهای مختلف و حتی مناطق روستایی استان اشاره نمود که امیدواریم با اجرای این جشنواره‌ها بتوانیم گام موثری در توسعه و رونق گردشگری استان برداریم.

حضرتی توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را از دیگر راهبردهای مناسب جهت توسعه گردشگری در استان برشمرد و ابراز داشت: برای توسعه پایدار گردشگری در روستاها می‌توان با فراهم نمودن فضاهای اقامتی و پذیرایی برای مسافران در خانه‌های اهالی روستا، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها درآمدی پایدار برای آنان ایجاد نمود.

جشنواره‌های آیینی؛ راهی برای رونق گردشگری در استان

چند سال پیش برای اطلاع از چرایی مسکوت ماندن جشنواره‌های موفق آیینی در الموت، سراغ بزرگان و معتمدان شهر رازمیان را گرفتیم و تمام راه‌ها به «قباد شفیعی» رسید که رئیس شورای اول این شهر بوده است. حاج قباد که کتابی به نام «رازمیان، بهشت پنهان» درباره آیین‌های الموت نوشته است، درباره آن جشنواره‌ها می‌گفت: «ما جشنواره فندق را در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی یعنی حدود 82 و 83 با همت جهاد کشاورزی و سازمان گردشگری و صنایع دستی برگزار کردیم که برنامه‌ریزی خوبی داشت و نتایج درخشانی از آن دیدیم و از سراسر کشور مهمان و گردشگر داشتیم.

برای اولین بار اسم رازمیان را جهانی کردیم؛ ولی بعضی شخصیت‌ها و جریان‌ها به دلیل تنگ‌نظری‌های خاص خودشان، مساله را با سیاسی بازی آمیخته کردند و جلوی کار ما را گرفتند. ما در شورای اول شهرستان رازمیان با همت مردم، جهادکشاورزی و سازمان گردشگری استان قصد داشتیم به توسعه الموت خدمتی کرده باشیم؛ امید و شور و نشاط در بین مردم و کشاورزان بیشتر شده بود.

مهمانان بی‌شماری از اقصی نقاط کشور و جهان داشتیم و همه اهالی از برکات اقتصادی و معنوی این جشنواره فندق راضی بودند.

در این جشنواره نمایشنامه‌ها و سرودهای سنتی با زبان محلی اجرا شد که مردم الموت را سرشار از غرور می‌کرد؛ اما بعضی‌ها نتوانستند پیشرفت و توسعه استان را ببینند و با اتهام‌پراکنی گفتند شما رقاص آورده‌اید و فلان کرده‌اید و... نگذاشتند الموت رونق بگیرد. نتیجه این کارشکنی‌ها نیز در بیکاری و بی‌رونقی منطقه مشخص است.»

شفیعی افزود: «با وجود ظرفیت‌های بسیار در کشاورزی از محصولات ما مثل برنج، فندق و زغال‌اخته حمایت کافی نمی‌شود؛ واردات بی‌رویه برنج نامرغوب هندی، برنجکاران الموت بسیاری از کشاورزان را وادار به فروش زمین‌هایشان کرده است. امروزه بعضی روستاهای الموت متروکه شده و تنها چند خانوار در آنها مانده‌اند.

جاده بهرام‌آباد بسیار نامناسب است، گاردریل، امنیت و آسفالت مناسبی ندارد. وقتی پیگیری می‌کنیم می‌گویند مگر چقدر تردد در این جاده هست؟ مسلما اگر می‌گذاشتند و این جشنواره‌ها ادامه می‌یافت، با حمایت جهادکشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگران روزافزونی به این منطقه سرازیر می‌شدند، جاده ما زودتر درست می‌شد و روستاییان الموت خانه‌های آبا و اجدادی را در روستاها ترک نمی‌کردند و به قزوین کوچ نمی‌کردند و تن به بیکاری، اجاره‌نشینی و مصائب زندگی شهری نمی‌دادند.»

مهمان‌نواز بدون مهمان

در جستجو برای یافتن پاسخی به پرسش ابتدایی گزارش می‌توان به نکته‌ای رسید که جالب توجه است؛ بازاریابی و زیرساخت‌ها به عنوان دو مورد از مهمترین مولفه‌های موثر بر رونق گردشگری در استان ما وضعیت مطلوبی ندارند. در زمینه تبلیغات شاید برخی منتقدان بگویند اتفاقا در سال‌های اخیر هزینه‌های سرسام‌آوری برای تبلیغ قزوین از طریق صداوسیما یا برگزاری جشنواره‌هایی در برج میلاد و... شده است. با این حال نتیجه مطلوب حاصل نشده و هنوز هم اکثر مسافرانی که به قزوین می‌آیند از آن عبور کرده و اقامت نمی‌کنند.

در دنیای امروزی رسم است که مدیران برای هر یک دلار خرج شده در بازاریابی و تبلیغات، دقیقا بررسی می‌کنند تا ببینند این یک دلار باعث چه میزان افزایش در فروش کالا یا خدمات شده و چه سودی داشته است. جا دارد در شهر و استان قزوین هم چنین تحقیقاتی انجام گیرد که این همه هزینه برای نشان دادن قزوین چه نتیجه‌ای در بر داشته است و اگر این نتایج با نقطه مورد نظر فاصله دارد باید در خرج کردن بودجه برای تبلیغات از کانال‌های قدیمی احتیاط کرد و به روش‌های جدیدی در تبلیغات و بازاریابی روی آورد.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

حسین آذربایجانی
عضو انجمن زبانشناسی شناختی آلمان (Deutsche Gesellschaft für Kognitive Linguistik)
صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه آوای چیستا
عضو هیات رییسه انجمن کان ذن ریو کاراته استان قزوین
عضو هیات مدیره کانون آوای چیستا (حوزه فعالیت: تحکیم بنیان خانواده)
پژوهشگر نورومارکتینگ، عصب شناسی زبان، رسانه و ارتباطات
دانشجوی دکترای تخصصی زبانشناسی شناختی پژوهشکده علوم شناختی IRICSS
(موضوع پایان نامه: نورومارکتینگ، سیستم لیمبیک مغز و تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا
استاد راهنما: پروفسور حسن عشایری
استاد مشاور: پروفسور رضا نیلی پور)
کارشناسی ارشد زبانشناسی علامه طباطبایی تهران 88 تا 90
(موضوع پایان نامه: استعاره در مطبوعات فارسی زبان
استاد راهنما: دکتر کورش صفوی
استاد مشاور: دکتر یونس شکرخواه)
کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 83 تا 87
عضو انجمن علوم اعصاب ایران
عضو انجمن زبانشناسی ایران
مدرس روانشناسی شناختی، زبان انگلیسی، مکاتبات اداری، بازاریابی و تبلیغات، زبانشناسی و فنون ترجمه 89 تا کنون در دانشگاههای غیرانتفاعی و پیام نور و آموزشگاههای مختلف عمدتا تهران و قزوین
مترجم آزاد در حوزه متون ادبی و علوم انسانی 84 تا کنون
خبرنگار و نویسنده ستون «زیر سقف قزوین» هفته نامه تابان از 87 تا کنون
دبیرکل انجمن مترجمان جوان ققنوس 84 تا کنون
دبیرکل انجمن علمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور قزوین 85 تا 87
دبیر گروه سیاسی هفته نامه حدیث قزوین 85 تا 87
خبرنگار و دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایسنا قزوین 85 تا 86
عضو تحریریه ویژه نامه «حدیث نو» قزوین 85 تا 86
همکاری نامنظم به عنوان مترجم افتخاری ستون «گشتی در دنیای خبر» روزنامه ولایت قزوین از 79 تا 81
تماس:
Mail: zsqazvin(at)gmail(dot)com
Tel: 9354821851
مدیر وبلاگ : .

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان